مقالات

سنبه چیست ؟

سنبه چیست ؟

سنبه چیست؟

سنبه مهم ترین قسمت برشکاری و ساخت هر نوع قطعه فلزی به حساب می آید، همچنین از این قطعه می‌توان به تنهایی نیز برای برشکاری استفاده نمود. در مقاله از وبلاگ شگاتولز قصد داریم به معرفی و بررسی این ابزار کاربردی و انواع بپردازیم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

سنبه چیست ؟

کاربرد

برای عمل نشانه زنی از سنبه ها استفاده می‌شود. این ابزار دارای اشکال و کاربردهای گوناگونی می‌باشد. برای مثال می توان به سنبه میله اشاره کرد که از آن جهت خارج کردن میله ها از درون سوراخ ها استفاده می‌گردد. مهمترین ابزاری که درکنار سنبه های استفاده می‌شود چکش است. به علتی که کار با این ابزار با عملیات ضربه زدن انجام می‌شود باید به گونه ای طراحی گردد که استحکام بسیار بالایی در برابر ضربات داشته باشد، همچنین می بایست مغزی یا درون آن به صورت نرم باشد که که در حین ضربه زدن موجب شکسته شدن سنبه نگردد. این محصول در یک فرآیند، ابتدا حرارت روی سطح می بیند و بعد از آن در دمای محیط یا داخل روغن خنگ می‌گردد. این عمل باعث می شود که میزان سخت شدن این ابزار به صورت دلخواه باشد.

انواع

این ابزار به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم:

درآر میله (انگشتی):

این نوع از این ابزار دارای یک نوک تخت می باشد، که آن رو برروی سطح میشه تکیه داده و سپس با وارد کردن ضربه روی آن، ملیه مورد نظر را خارج می‌کنیم. لازم به توضیح است که ابتدا می بایست قطعه را به گیره بسته و سپس نوک آن را بالای سوراخی که میله در آن است قرار داده و بعد از آن با ضربات چکش به صورت عمودی میله را از سوراخ خارج می کنیم.

خود مرکز یاب:

در این مدل، سوراخ مخروطی که سنبه در مرکز آن قرار دارد، در محیط کار قرار گرفته تا نوک آن در مرکز کار بنشیند و بعد از آن عمل زدن ضربه انجام شود.

دوقلو:

از این ابزار زمانی استفاده میکنیم که قصد داریم طی یه مدت زمان خاص روی قطعه کار اثر سنبه ایجاد کنیم. به این صورت که در ابتدا یکی از آن ها (دوقلو) را در مرکز گذاشته و اثر آن را می اندازیم و سپس با چرخش 180 درجه، سنبه در راستای اثر قبلی نوک دیگر سنبه را درگیر کرده و با ضربه چکش این کار را انجام می دهیم. این کار را تا انتهای اندازه مشخص شده ادامه می دهیم.

مراحل انجام این کار عبارتند از:

  1. با انجام خط کشی محل تقاطع دو خط را معین می کنیم.
  2. سنبه را در راستای دید تحت زاویه روی محل تقاطع دو خط قرار می دهیم.
  3. سنبه را به صورت عمودی گذاشته و با چکش به انتهای آن ضربه وارد می کنیم.
  4. اثر سنبه باید در محل تقاطع دو خط تعبیه شده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *