مقالات

فرز مینیاتوری و فرز انگشتی، تفاوت آنها چیست و چه کاربردهایی دارند ؟

فرز مینیاتوری و فرز انگشتی، تفاوت آنها چیست و چه کاربردهایی دارند ؟

فرز مینیاتوری و فرز انگشتی، تفاوت آنها چیست ؟ در حال حاضر در صنابع مختلف چوب ، از فرزهای مختلف و متفاوتی برای برش چوب ، فلز یا حتی صاف کردن لبه ها استفاده می‌گردد. از جمله از این فرزها می‌توان به فرز انگشتی و مینیاتوری اشاره کرد، ما در این مقاله قصد داریم به مقایسه این دو ابزار بپردازیم و تفاوت بین این دو را مورد بررسی قرار دهیم ، پس تا ادامه این مقاله از وبلاگ شگاتولز با ما همراه باشید.

فرز مینیاتوری

 

فرز مینیاتوری چیست؟

از فرز مینیاتوری می‌توان به عنوان کوچکترین عضو از خانواده فرزها نام برد. این ابزار کاربردهای زیادی دارد و از آن می توان در صنایع مختلف، کاربردهای خانگی یا هنری استفاده کرد. فرز مینیاتوری در بازار در مدل‌های مختلف وجود دارد که از نظر کارکرد، کارکرد یکسانی دارند. چیزی که آنها را از هم متمایز می‌کند نوع کار و مدل این ابزارها می‌باشد. این علت نامگذاری این ابزار به این دلیل است که از کوچکترین نوع فرزهای موجود است , حتی کولت یا سه نظامی که روی آن نصب میشود نیز از کوچکترین سایزهای کولت و سه نظام است که سه نظام ها از سایز 0.7 میلی متر قابلیت نصب مته را دارند تا 5 و 6 میلی متر که البته کولت های آنها از سایز 1 ، 2 تا کولت 4 و 5 میلی متر روی آن قابل نصب باشد، ذکر این نکته نیز ضروری است که باید به این نکته توجه داشت تا سری فرز یا ابزارهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد با سایز کولت فرز مینیاتوری یا سه نظام آن هماهنگ باشد که در غیر اینصورت مته یا ابزار فرز روی سه نظام یا کولت محکم نمی‌گردد.

 

 

برخی از مدل های فرز مینیاتوری به شرح زیر می باشد :

  • فرز مینیاتوری شارژی
  • فرز مینیاتوری برقی
  • فرز مینیاتوری پدالی
  • فرز مینیاتوری خورطومی

گستردگی انواع و استفاده از این ابزار باعث شده است که جزو پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین نوع فرز باشد، از انواع کابرد این ابزار می توان به :

  • حکاکی روی چوب
  • حکاکی روی سنگ
  • حکاکی روی شیشه
  • حکاکی روی چرم و انواع مواد دیگر
  • منبت کاری
  • صنایع دستی
  • مجسمه سازی و دیگر کارهای صنعتی و هنری، اشاره کرد.

 

کاربردهای فرز مینیاتوری

حال که در بالا به لیستی از کاربردهای این ابزار اشاره کردیم، در اینجا قصد داریم به توضیح برخی ازکاربردهای این ابزار مهم و کاربردی بپردازیم.

– از این ابزار می‌توان برای حکاکی روی متریال های مختلف مانند چوب و فلز و چرم و پلاستیک و مواد دیگر و حتی شیشه میتوان از فرز مینیاتوری استفاده کرد، به این صورت که با تعویض ابزار یا سری فرز مینیاتوری میتوان مواد مختلف را حکاکی کرد که معمولا در این موارد استادکاران به فرز مینیاتوری فرز حکاکی مینیاتوری نیز میگویند و از فرز مینیاتوری برای حکاکی استفاده میکنند.

برای حکاکی با این ابزار لازم است در ابتدا طرح مورد نظر را روی سطح چوبی یا فلزی یا حتی شیشه و سنگ کشید و سپس فضاهایی را که قرار است حکاکی شود را توسط ابزار مناسب تراش میدهند و طرح کلی را ایجاد میکنند.

 

حکاکی

 

منبت کاری

– یکی از این کاربردهای این فرز کنده کاری روی چوب یا منبت است، درگذشته اینکار توسط مغار و شفره و مغارهای نیم گرد انجام می‌شد، اما امروز به وجود ابزارهای مختلف مانند فرز مینیاتوری با شکل‌ها، نرمی و زبری های مختلف می‌توان عمل منبت کاری را انجام داد.

مجسمه سازی

– از فرز مینیاتوری می‌توان در مجسمه سازی و ساخت احجام نیز  استفاده کرد، با نصب ابزارهای مناسب می‌توان مواد مختلف را تراش داده و حجم های هندسی یا غیرهندسی بصورت ظریف و کوچک ایجاد کرد، فرز مینیاتوری به علت دارا بودن حجم کوچک و ظرافت ابزار بسیار کارآمد جهت انجام این عمل به حساب می آید. مجسمه سازان با استفاده از فرز مینیاتوری براحتی برای حجم سازی و کار روی گچ، گِل، سفال، شیشه، فلزات، چوب و پلاستیک ها استفاده میکنند.

 

مجسمه سازی

 

تراش و فرز کاری صنعتی

– از فرز مینیاتوری علاوه بر استفاده های خانگی و هنری استفاده های صنعتی بسیاری نیز میشود و برای تراش و فرز کاری فولاد و قطعات فلزی نیز استفاده میشود. در موارد بسیاری برای از بین بردن جای جوش، برای سنگ کاری لبه لوله و پروفیل و مقاطع فلزی دیگر و براده برداری و تراش نیز میتوان از فرز مینیاتوری استفاده کرد و البته برای کارهای بسیار دقیق و ظریف بهتر است از فرز مینیاتوری استفاده کرد ولی برای کارهای نرمال و عمومی بهتر است از فرز انگشتی استفاده شود.

برشکاری

از این ابزار می توان جهت برشکاری استفاده کرد، برشکاری با انواع تیغ های فرز یا انواع پولکی های برش قابل انجام است، لازم به توضیح است که عمل برشکاری به علت ظرافت آن بسیار ، ظریف و محدود است.

همانطور در که در قبل نیز اشاره شد، علاوه بر تمام کاربردهایی که از آنها نام برده شد فرز مینیاتوری برای انجام بسیاری دیگر از کارهای هنری و عمومی قابل استفاده است و برای حکاکی و کنده کاری روی چرم و شیشه و … میتوان از فرز مینیاتوری استفاده نمود.

 

فرز انگشتی چیست؟! (سنگ انگشتی چیست؟)

فرز انگشتی یکی دیگر از اعضا خانواده فرزها  و از دسته فرزهای مستقیم می باشد، این ابزار از فرز مینیاتوری کمی بزرگتر بوده و در دو نوع فرز انگشتی گلو بلند و گلو کوتاه موجود است. شفت خروجی یا اسپیندل این ابزار در راستای شفت خروجی موتور قرار دارد و بر خلاف سنگ فرز یا مینی فرز که با زاویه 90 درجه نسبت به زاویه قرار گیری موتور است فرز انگشتی در یک راستا قرار دارد.

فرز انگشتی یا سنگ انگشتی نسبتدر مقایسه با فرزمینیاتوری صنعتی تر بوده و عمدتا برای تراش و فرزکاری استفاده می‌گردد. اما می توان با توجه به اندازه و ابعاد این ابزار کارهای ظریف نیز از این ابزار استفاده کرد، یکی از مهمترین شاخصه های فرزانگشتی سایز کولت 6 میلیمتری آن است، ذکر این نکته ضروری است که در برخی از موارد فرزانگشتی نیز وجود دارد که کولت 8 میلی‌متری را نیز پشتیبانی کرده و روی آن نصب می‌گردد.

فرز انگشتی

از فرز انگشتی برای حکاکی نیز استفاده میشود و مانند فرز مینیاتوری برای ظریف کاری نیز میتوان از آن استفاده کرد.

کاربرد فرز انگشتی یا سنگ انگشتی

از مهمترین کاربردهای فرز انگشتی یا سنگ انگشتی، می‌توان از تراش و فرز کاری فلزات نام برد، همچنین از دیگر کاربردهای این ابزار می توان به سنگ زنی و ساب زدن جای جوش یا سنگ زنی آهن و قطعات فولادی و فلزی اشاره کرد، از این ابزار در صنایع مختلف برای ساب زدن و از بین بردن جای جوش در قالب های تزریق پلاستیک و قالبهای تولیدی صنعتی استفاده کرد.

براده برداری و شکل دهی

استفاده برای براده برداری و شکل دهی به مواد و متریال های مختلف مانند انواع قطعات فولادی، فلزی، چوبی و دیگر متریال های صنعتی و غیر صنعتی به عنوان مثال برای ساخت یک قطعه صنعتی که در مراحل انتهایی ساخت میباشد و امکان براده برداری با دستگاه تراش یا فرز نیست توسط فرز انگشتی باقی مانده های کار قالب را بوسیله سر فرز یا ابزارهای براده برداری انجام میدهند.

برشکاری

برشکاری توسط تیغ برش یا فرز پولکی که روی یک دنباله 6 میلی متری قرار میگیرد بوسیله فرز انگشتی قابل انجام است. به همین ترتیب برای برش مواد مختلف مانند کلیه فلزات، انواع فولاد ها ، چوب و دیگر مواد صنعتی میتوان از فرز پولکی های مناسب برای برش مواد مختلف استفاده کرد.

سنباده زنی

از دیگر قابلیت های هر فرز انگشتی سنباده زنی می‌باشد، با نصب انواع سنباده ها برروی این ابزار میتوان کار سنباده زنی را انجام داد. از انواع سنباده های موجود در بازار وجود دارند مانند سنباده چتری، سنباده حلقوی و همچنین سنباده های دیگری که در بازار وجود دارند و امکان نصب روی فرز انگشتی را دارند و میتوان بوسیله سنباده انواع فلزات، چوب، شیشه و دیگر متریال ها را سنباده زنی کرد. حتی با نصب سنباده های تخت نیز میتوان سطوح صاف را سنباده زنی کرد و برای زیرکار و رنگ آماده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *