مقالات

پیچ گوشتی چیست و انواع آن کدام‌اند؟

پیچ گوشتی چیست و انواع آن کدام‌اند؟

پیچ گوشتی این ابزار ساده و بسیار کاربردی را می توان در جعبه ابزار هر خانه ، کارگاه صنعتی و غیره پیدا کرد. در پاسخ به سئوال که کاربرد پیچ گوشتی چیست احتمالا اولین جوابی که به ذهن شما می‌رسد این است که برای باز و بست کردن پیچ به کار می‌رود. اما باید بگوییم که کاربرد پیج گوشتی تنها با این مورد ختم نمی‌شود. از انواع پیچ گوشتی می‌توان به عنوان اهرم، قلم ظریف برای وارد کرد ضربه و یا حتی شکل دادن برخی قطعات چوبی و پلاستیکی استفاد شود. در ادامه این مطلب از وبلاگ شگاتولز با ما همراه باشید.

 

 

ساختار پیچ گوشتی

هر پیچ گوشتی از سه بخش اصلی شامل دسته، شفت یا میله محور و سری ساخته شده است. این بخش‌ها در کنار یکدیگر باعث راحت‌تر و سریع‌تر شدن کار شما شده و نمی‌توان گفت که مهم‌ترین بخش در پیچ گوشتی چیست.

 

 

انواع پیچ گوشتی

 

این ابزار دارای انواع مختلفی می باشد و هر یک از آنها جهت انجام کاری خاص ایجاد شده است. بیشترین نامی که در دسته بندی این ابزار به گوش شما خورده است انوع پیچ گوشی دو سو و چهار سو است. این نوع ساده‌ترین پیچ گوشتی‌هایی هستند که تقریبا در هر خانه یا کارگاهی یاقت می‌شود و در اندازه‌های مختف تولید می‌شوند.

 

یکی دیگر از انواع این ابزار متداول پیچ گوشتی ضربه خور می‌باشد که در انتهای آن بخش محکمی برای ضربه زدن با چکس تعبیه شده است که به شما می‌کند از آن به عنوان قلم بنایی برای جداکردن بخش‌های کوچکی از یک قطعه استفاده کنید. پیچ گوشتی ترمینالی و معمولی از انواع دیگر از پیچ گوشتی می باشند.

 

پیچ گوشتی شارژی

 یکی از پرکاربردترین پیچ گوشتی ها، پیچ گوشتی شارژی است که برای انجام کارهای سبک در صنایع متختلف صنعتی و کارگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزیت های این نوع از ابزار قابل حمل بود آن است. این ابزار به دلیل نداشتن سیم به ابزاری مناسب جهت کارکردن در محیط های تنگ یا مرتفع تبدیل شدهو

پیچ گوشتی ساعتی

این نوع ابزار با دارا بودن سری بسیار ظریف برای بازو بست پیچ‌های زیر مانند پیچ های ساعت، عینک یا دیگر قطعاتی که دارای پیچ زیر و ظریف می باشند مناسب بوده. برای دقت بیشتر کار در قسمت انتهایی این ابزار سری بصورت جداگانه قرار گرفته است.

 

پیچ گوشتی ساعتی

 

 

نوع بادی

این ابزار به کمک موتور بادی که در انتهای آن قرار گرفته نیروی لازم را برای بازو بست کردن پیچ ها استفاده می‌گردد، این نیرو توسط منبع بادی مانند کمپرسور تامین می‌گردد. . پیچ گوشتی بادی بدون فشار آوردن به دست و ساعد سرعت کار را بالا برده و برای محکم کردن پیچ‌های بلند گزینه بسیار مناسبی است.

نوع موبایلی

پیچ‌های به‌کاررفته در بعضی موبایل‌ها مثل آیفون iphone دارای ساختار خاصی هستند و به همین دلیل هم برای کار با آن‌ها نیاز به پیچ گوشتی مخصوص وجود دارد. پیچ گوشتی موبایلی را می‌توان برای کار با پیچ‌های ظریف موبایل که با پیچ‌گوشتی‌های معمولی باز نمی‌شوند، استفاده کرد.

 

پیچ گوشتی

 

پیچ گوشتی جغجغه ای

این ابزار با ساختاری که دارد به کاربر این امکان را می‌دهد که هنگام باز و بست پیچ‌ها دست خود را برای یک دور دیگر بدون نیاز به برداشتن سر پیچ گوشتی از شکاف پیچ تغییر مکان دهد. هنگام استفاده از پیچ گوشتی ضامن‌دار، نیازی به آزاد کردن فشار روی پیچ یا برداشتن سر پیچ گوشتی از شکاف پیچ نمی‌باشد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *