مقالات

معرفی انواع دستگاه فرز و کاربردهای آن

دستگاه فرز یکی از پرکاربرد ترین ابزارهای برقی که در صنایع مختلف کاربرد بسیار دارد. با توجه به گسترش استفاده از این دستگاه، تولید کنندگان، انواع مختلفی از آن با ویژگی متفاوت را تولید و روانه بازار کرده اند. دستگاه های فرز دارای که دیسک ساینده می باشند که به عنوان قسمت برش دهنده در این ابزارها کاربرد دارند. در این مقاله از وبلاگ شگاتولز قصد داریم به معرفی و بررسی انواع فرز و کاربرد آن بپردازیم، پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

فرز چیست

دستگاه فرز از نظر ظاهر شباهت زیادی به یه دستگاه دریل رومیزی دارد، از این دستگاه جهت کار بر روی سطوح با کیفیت بالا و نه چندان سخت استفاده می‌شود. این ابزار کاربری دارای سه محور حرکتی می باشد که این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که بتواند سطوح مختلف رو شکل داده و آن‌ها را صیقل دهد. از دستگاه فرز می توان به صورت ثابت و متحرک استفاده کرد. یعنی هم میتوان دستگاه را به قطعه نزدیک کرده و با آن کار کرد هم می توان قطعه را به دستگاه ثابت شده نزدیک کرد و روی آن حرکت داد.

بررسی انواع فرز و کاربرد آن

در زمان خرید دستگاه فرز باید به نکته توجه داشت که هریک از نمونه های دستگاه فرز چیست برای چه کاربردی استفاده می‌شوند. چون برای اینکه بتوانید به نتیجه دلخواه خود برسید، انتخاب صحیح دستگاه فرز با توجه به تناسب میان دستگاه با هدف شما از استفاده از آن امری ضروری است. بنابراین پیش از خرید انواع سنگ فرز، می بایست با ویژگی‌ها و کاربرد هریک از نمونه آن آشنا شده تا بتوانید بهترین را برای خود انتخاب کنید.

مینی فرز

عموما این نوع دستگاه‌ها از نظر ساختاری تفاوت چندانی باهم ندارند. اما تفاوت در اندازه و قدرت آنها باعث شده که دامنه کارکردن با این نوع از دستگاه فرز تا حدودی متفاوت باشد. از مینی فرز برای کار بر روی سطوحی مانند سنگ و فلز استفاده می‌گردد. از کاربردهای دیگر آن می توان به برداشتن لکه های رنگ یا زنگی‌زدگی از روی سطوح فلزی یا برس سنگ و … ، همچنین تیزکردن تیغه‌ها استفاده کرد.

 

 

 

فرز انگشتی

از شاخصه‌های این دستگاه می توان به دقت زیاد و وزن سبک آن اشاره کرد، همین امر باعث شده که برای انجام کارهای سبک مورد استفاده قرار بگیرد. از این دستگاه می‌توان برای کارهای صیقل کاری بر روی سنگ یا فلز استفاده کرد. دستگاه‌های فرز انگشتی کاربرد زیادی در ساخت جواهرات و شکل دادن به سنگ‌های زینتی دارد.

 

مینی فرز

 

فرز مینیاتوری

فرز مینیاتوری را می‌توان به‌نوعی زیرمجموعه ابزارهای انگشتی دانست؛ با این تفاوت که اندازه بسیار کوچک‌تری داشته و برای کارهای خیلی ظریف مناسب است. این نوع از فرزها بسیار دقیق بوده و می‌توانند برای انجام کارهای هنری مانند منبت‌کاری یا حکاکی مورداستفاده قرار بگیرند.

سنگ فرز

سنگ فرز برای اولین بار در سال 1954 در کشور آلمان ساخته و استفاده شد. این دستگاه از آن زمان تا به حال به عنوان ابزار بسیار کاربردی و عالی برای انجام، تراشکاری، برش یا پولیش کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ فرز با استفاده از موتور، نیروی لازم جهت چرخش دیسک فراهم می‌کند. این دستگاه در میان کارگران ساختمانی و صنعتگران فلزکاری بیشترین استفاده را دارد.

فرز فرم

از این دستگاه برای شکل‌دهی به قطعات مختلف استفاده می‌شود. این نوع فرزها را می‌توان با اتصال بر روی فرزهای انگشتی یا دریل‌های CNC برای حکاکی، تراشکاری یا براده برداری استفاده کرد. این دستگاه در صنایعی چون قالب‌سازی و تراشکاری کاربرد بسیاری دارد. از انواع مختلف این دستگاه می توان به تک شیاره، شیار بلند و شیار دوبل اشاره کرد. وجود شیار باعث می‌شود بتوان با استفاده از آن قطعات را به هم متصل نمود و قدرت را راحت‌تر منتقل کرد.

فرز آهنگری

از این دستگاه می توان به عنوان یکی از ضروری‌ترین ابزارهای کارگاه‌های صنعتی که کابرد زیادی دارد و با آن می توان نیازهای مختلفی برطرف کرد نام برد. به طور مثال یکی از رایج‌ترین کاربردهای این دستگاه، استفاده از آن جهت رفع عیب قطعاتی است که در حال کار بر روی آن‌ها هستید. همین‌طور از این نوع فرز برای برش دادن اجسام سخت یا تیز کردن ابزارهای باغبانی و … استفاده می شود. نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که برای به دست آوردن یک نتیجه خوب، باید مهارت کافی برای کار با دستگاه را داشته باشید.

 

فرز آهنگری

 

اور فرز

اورفرز در صنعت نجاری جایگاه ویژه ای دارد و یکی از فرزهای مورد استفاده در این صنعت می باشد. با استفاده از اور فرز می توان لبه‌های گرد را ایجاد کرد، یا برای جا انداختن شیشه یا با هدف زیبایی برروی چوب شیار ایجاد کرد. با توجه به اینکه این دستگاه بسیار سریع می‌چرخد باید در زمان کار با آن، آنرا محکم در دست گرفته و از انتخاب تیغه مناسب برای کار با سطح مورد نظرمان اطمینان حاصل کنیم.

 

اورفرز

 

مینی فرز شارژی

همانطوری که را نام این دستگاه نیز مشخص است، در این دستگاه خبری از سیم متصل به دستگاه نیست و باتری وظیفه تامین انرژی لازم جهت کار با این دستگاه را برعهده دارد. این تنها تفاوت این دستگاه با نمونه برقی آن است. از مزایای این نوع از دستگاه های فرز می توان به قابلیت حمل برای کار در فضای های آزاد و جایی که دسترسی به پریز برق وجود ندارد اشاره کرد. همچنین به علت نداشتن سیم هیچ محدودیتی در جایجایی نداشته و می توان به طور کاملا ایمن از آن استفاده کرد.

 

فرز رومیزی

این نوع فرز از انواع ثابت این دستگاه می‌باشد و از مناسب ترین نوع فرز برای استفاده کارگاهی می باشد. برای استفاده از این نوع فرز کافی است در حین کار با آن قطعه را حرکت دهید. این امکان باعث می شود که در زمان کار تسلط بیشتری داشته باشید. از این نوع فرز برای تعمیر ابزارهای مختلف یا شکل داد به مته استفاده می گردد. از کاربردهای دیگر آن می‌توان به تیز کردن کردن ابزارهای مختلف و برداشتن آثار زنگ زدگی یا خوردگی از سطوح اشاره کرد.

 

فرز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *