مقالات

انواع گردبر و کاربرد آنها

انواع گردبر و کاربرد آنها

انواع گردبر چیست و چه کاربردی دارد ؟ گردبر یا مته گردبر ابزاریست که به کمک آن عمل سوراخ کاری سقف، سوراخکاری زمین جهت انجام کارهای تاسیساتی، نصب یراق آلات و سوراخ کاری بر روی دیوار جهت سیم کشی ساختمان را انجام داد.

گردبر انواع مختلفی دارد و هر یک برای مصرف خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. از انواع آن می توان به :

  • گردبر چوب
  • گردبر mdf
  • گردبر الماسه بتن
  • گردبر الماسه گرانیت
  • گردبر سرامیک
  • گردبر استیل

اشاره کرد. لازم به توضیح است که هریک از این گردبرها از نظر شکل ظاهری و عمق سوراخکاری با یکدیگر متفاوتند. ما در این مقاله از وبلاگ شگاتولز قصد داریم که شما را با انواع گردبر و کاربرد آنها بیشتر آشنا کنیم، پس در ادامه همراه ما باشید.

 

انواع گردبر و کاربرد آنها

 

انواع گردبر

در اینجا به معرفی انواع گردبر و کاربرد آنها می پردازیم :

 

گردبر ام دی اف

گردبرد ام دی ام یا گردبر هالوژن، همانطور که از اسم این ابزار می‌توان حدس زد، از این ابزار جهت سوراخ های دایره‌ای روی ورق های ام دم اف MDF استفاده می‌گردد. این ابزار به اندازه متخلف در بازار وجود. این ابزار از مقاومت مکانیکی بسیار بالایی برخوردار است. این قابلیت باعث می‌شود که برای برش ورق های ام دی اف، سقف های گچی بسیار مناسب باشد. همچنین این ابزار ، ابزاری مناسب جهت درآوردن جای چراغ هالوژن نیز می‌باشد.

 

گردبر ام دی اف

 

گردبر چوب

از این ابزار نیز همانند گردبر MDF می توان سوراخ های با ابعاد دلخواه برروی ورق های چوبی ایجاد کرد. می توان گفت برای افرادی که در صنایع چوبی و کارگاه‌های نجاری هستند خرید گردبر چوب گزینه‌ی مناسبی باشد. از گردبر چوب می‌توان در صنایع دیگر نیز استفاده کرد، به طور مثال از آن برای نصب لوله‌ها و رابط‌های مختلف ، کار برروی  شیشه و فلز و ساختمان استفاده کرد.

گردبر چوب

گردبر الماسه گرانیت

جنس تیغه این گردبر از جنس تنگستن می‌باشد و برای برش ورق های چوبی ، نئوپان و … به صورت دایره ای شکل مورد استفاده قرار می گیرد، این تیغه مقاومت بسیار بالایی دارد، دندانه‌های گردبرگرانیت به گونه طراحی شده است که عملیات برش را بسیار سریع ، آسان و تمیز انجام دهد. سیستم فنر تعبیه شده در قسمت گردبر الماسه گرانیت باعث می‌شود که در حین انجام عملیات سوراخکاری تاثیر مطلوب تری بجا بگذارد.
از کاربردی های اصلی این ابزار می توان به سوراخ کاری روی سطوحی مانند کاشی ، سرامیک ، سفال و هر موادی  به غیر از سنگ اشاره کرد.
گردبر الماسه گرانیت

گرد بر استیل

این مته گردبر برای آهن آلات، استیل، فلزارت آلیاژی بسیار مناسب می‌باشد. جهت استفاده از این ابزار باید به نکته توجه داشت که سه نظام دریل سالم و بدون باشد، همچنین برای سوراخ کاری برروی فلزات نرم از دور بیشتر و سرعت بالای دریل استفاده کرد. اگر در حین کار برروی فلزات با جنس سخت از دور بالا استفاده شود ممکن است در حین سوراخکاری مته و یا گردبرد تغییر شکل دهد. از امتیازات گردبر استیل می توان به تنوع قطر آن ، دقت در سوراخکاری ، سرعت بسیار بالا ، خنک شدن مته از داخل به صورت خودکار اشاره کرد.

 

گردبر کبالت دار

یگی دیگر از انواع مته گردبر مته کاربرد مته گردبر کبالت دار می‌باشد. این مته، برش فلزات  مختلف ، آهن ، استیل می‌باشد. این ابزار در برابر فرسایش و دمای زیاد مقاومت بسیار بالای دارد، آلیاژ بکار رفته در ساخت گردبر کبالت دار فولاد HSS با کیفیت بسیار بالا است. این ابزار نسبت به انواع دیگر مته گردبر شکنندگی بسیار بالایی دارد و علت آن وجود کبالت در این مته می‌باشد. این ابزار در اندازه‌های متختلف در بازار وجود دارد.

 

گردبر کبالت دار

 

مته گردبر همه کاره

همانطور که از اسم این مته از انواع مته گردبر پیداست برای برش برش انواع گچ ، پلاستیک ، چوب،فلزات غیر اهنی ، تخته سه لا در قطرها و اندازه های مختلف طراحی شده است.

کاربرد مته گردبر همه کاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *