مقالات

اور فرز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اور فرز چیست ؟ شاید جز از اون دسته از کسانی باشد که به درستی نداند اورفرز چیست و چه کاربردی دارد ؟ این ابزار یکی از اصلی‌ترین ملزومات در هر کارگاه نجاری می‌باشد. از اورفرز می‌توان به عنوان یک ابزار کلیدی و لازم برای انجام کار در کارگاه نجاری نام برد. یکی از کاربردهای اورفرز صاف کردن لبه‌های برش خورد می باشد. در این مقاله از وبلاگ شگاتولز سعی داریم شما را با انواع این ابزار و کاربرد آن آشنا کنیم ، همچنین شما را با نکات مهم که برای خرید اور فرز باید در نظر داشته باشید آشنا کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

در این مقاله خواهید خواند :

  • اور فرز چیست
  • اور فرز چه کاربردهایی دارد
  • انواع اور فرز
  • نکات مهم در انتخاب اور فرز نجاری

اور فرز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

 

اور فرز چیست ؟

همانظور که در بالا نیز گفته شد، اورفرز یکی از پرکاربرترین و کلیدی‌ترین ابزارها در صنایع چوب و کارگاه‌های نجاری می باشد. این ابزار به واسط سرعت بالایی که دارد، می تواند برای کاربرهای مختلف در این صنعت مورد استفاده قرار گیرد. سرعت اورفرز در حدود 25 تا 35 هراز دور در دقیقه بود و می توان به کمک آن انواع شیارها، زهوارها و سوراخ‌ها را ایجاد کرده و در برش و ایجاد کردن اتصالات چوبی نیز به کار برد. یکی از نکات مهم این ابزار این است که به واسط داشتن وزن کم آن می توان آن را تا محل اجرای کار حمل کرد. همچنین می توان تیغه را بر روی قطعه سوار کرد، این موضوع باعث می‌گردد تسلط کاربر اورفرز در حین کار افزایش یابد.

 

اور فرز چه کاربردهایی دارد

حال که این موضوع که اوفرز چیست پرداختیم ، بیایید به این موضوع نگاهی بیاندازیم که اورفرز چه کاربردی دارد، بطور کلی میتوان گفت که اورفرز یه ابزار شکل دهنده به شمار می آید. برای مثال حالت های گردی که در لبه میزها و دسته مبل وجود، با کمک این ابزار ایجاد می‌گردد. در زیر مهمترین کاربرهای این ابزار در صنعت چوب آورده شده :

ایجاد شیار

با کمک این ابزار می‌توانید بر روی قاب عکس‌ها، درب‌های چوبی، کابینت‌هایMDF و یا میانه وسایل چوبی برای جا انداختن شیشه شیار ایجاد کرد. ذکر این نکته ضروری است که که طرح‌ها و شیارهای ایجادشده با استفاده از اور فرز نجاری، بسیار یکنواخت و دقیق بوده و نیازی به سنباده کاری بعد از ایجاد شیار وجود ندارد.

این طرح‌ها و شیارها، علاوه بر جنبه تزییناتی، بسیار کاربردی هستند. برای مثال در ساخت مبلمانی که ترکیبی از چوب، رزین و فلز است؛ می‌توان از این شیارها به‌عنوان محلی برای ریختن رزین یا جا انداختن فلز استفاده کرد. به‌این‌ترتیب می‌توان طرح‌های بسیار متنوعی را اجرا کرد که این موضوع تا حد زیادی به خلاقیت نجار بستگی دارد.

ساخت اتصالات چوبی

این ابزار در ساخت اتصالات چوبی نیز کاربرد بسیار دارد. از این اتصالات جهت ساخت انواع مصنوعات چوبی مانند مبل، میز، کابینت، جاکفشی و کتابخانه استفاده می‎‌شود. این اتصالات بسته به محل نصب دارای شکل‌ها و اندازهای مختلفی هستند. به همین دلیل برای ساخت آن ها نیازی به دستگاه با دقت زیاد وجود دارد. اور فرز نجاری دارای تیغ ‌های متنوعی است که می‌توانند شکل‌ها و برش‌های مختلف را ایجاد کرده و به این ترتیب امکان ساخت قطعات چوبی دلخواهی را برای ما فراهم می کند.

 

گندگی اسلب یا الوارهای بسیار پهن

در بسیاری از موارد ممکن است که عرض قطعه نسبت به عرض رنده یا دستگاه گندگی بزرگ‌تر باشد؛ در این موارد می‌توان اور فرز نجاری را جایگزین این دستگاه کرده و از آن برای مسطح کردن سطح اسلب یا الوار مورداستفاده قرار داد. برای انجام این کار باید اور فرز را بر روی یک گونیا یا شابلون قرار داده و از آن برای صاف کردن سطح استفاده کرد؛ به‌این‌ترتیب می‌توان الوارها را برای کارهای بعدی مانند سنباده‌زنی و رنگ آماده نمود.

 

اور فرز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

هم‌تراز کردن قطعات چوبی

هم‌تراز کردن تعدادی قطعه چوبی از کاربردهای دیگر اورفرز می‌باشد. در این حالت می‌توان قطعات مختلفی را توسط ابزارهای دیگر مانند اره فلکه با دیگر اره‌ها برش خورده‌اند، استفاده از این ابزار به شکل نهایی درآورده و اندازه‌های آنها را دقیقا مطابق اندازه های موجود در الگو تغییر داد.

انواع اور فرز

 

مشتی

این ابزار مناسب انجام کارهای ظریف می‌باشد. این ابزار دارای اندازه بسیار کوچک و وزن کم است. به همین دلیل می توان به راحتی بر روی قطعه جابجا شده و امکان پیاده سازی طرح‌های پیچیده را برای کاربر فراهم می‌کند. پیچ تعبیه شده روی این دستگاه وظیفه تنظیم عمق را داراست. به دلیل اینکه نمی‌توان تیغه‌های بزرگ را بر روی این نوع اور فرز نصب کرد؛ معمولا از آن برای لبه زنی استفاده می‌شود.

پلانجر

یکی از ویژگی‌های مهم اور فرز پلانجر، قابلیت جدا شدن موتور از بدنه است؛ این موضوع باعث می‌شود که بتوان موتور این ابزار را برای راه‌اندازی دستگاه‌های دیگر مانند پانتوروتر مورداستفاده قرار داد.

ثابت

نام دیگر این ابزار، اورفرز فیکس است. این ابزار یکی از رایج‌ترین مدل های این دستگاه در صنایع چوب و نجاری می‌باشد، این خاصه های این ابزار می توان به قدمت زیاد این دستگاه در این صنعت اشاره کرد. این مدل قابلیت تنظیم ارتفاع را ندارد. این موضوع باعث شده است که کاربری این ابزار نسبت به مدل دیگر محدودتر باشد. معمولا از این نوع از ابزار در زمان کار با میز فرز یا پانتوگراف به کار می‌روند.

ترکیبی

برای برطرف کردن ایراد عدم امکان تنظیم ارتفاع در اور فرزهای ثابت، آن را با یک پایه ترکیب کرده و مدل ترکیبی را به دست آورده‌اند. با استفاده از این مدل می‌توان بدون نیاز به تنظیم تیغ و تنها با تکیه بر قابلیت تنظیم ارتفاع، کارهای مختلف را انجام داد.

نکات مهم در انتخاب اور فرز نجاری

نیازسنجی، اقدام اولی که می بایست در انتخاب اورفرز در نظر داشت، این است که باید هدف خود را از خرید مشخص کرده و بدانید که دقیقا قرار است که چه کار با آن انجام دهید. چون همانطور که دربالا گفتیم این ابزار دارای توان و قدرت‌های متفاوت بوده و هر یک از آن ها با توجه به اندازه کولت، برای انجام کاری خاص ساخته شده است.

انتخاب مدل

اگر می‌خواهید بدانید که تفاوت مدل‌های مختلف اور فرز نجاری چیست؛ باید بگوییم که این ابزارها در نحوه کارکرد و سازگاری با تیغ‌هایی در اندازه‌های مختلف با هم تفاوت دارند. به همین دلیل در کارگاه‌های بزرگ و کارخانه‌های صنایع چوب، به جای مدل‌های دستی، از مدل‌هایی استفاده می‌شود که با تیغ‌های بزرگ سازگار باشند.

انتخاب برند

یکی دیگر از موارد مهم در زمان خرید این دستگاه، برند آن است؛ برندهای مختلف در تلاش هستند تا برای جذب بیشتر مشتری، از قطعات باکیفیت‌تری در محصولات خود استفاده کرده و امکانات متفاوت‌تری را به آن‌ها بیفزایند. باید از برندی خرید کنید که گارانتی طولانی‌مدتی را به شما عرضه کند.

 

اور فرز چیست

 

قیمت

می توان از قیمت دستگاه به عنوان یکی از عوامل موثر در انتخاب دستگاه نام برد، که معمولا جز اولویت های اول مورد توجه قرار می‌گیرد. ذکر این نکته ضروریست که سعی کنید تا جای ممکن دستگاه دسته دوم خریداری نکنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *